Weten wat er speelt
AVROTROS brengt het nieuws en de actualiteiten op een begrijpelijke, toegankelijke manier. Met oog voor evenwicht en nuance en met een open vizier. Juist in tijden dat de grenzen tussen hard nieuws en ‘fake news’ op allerlei (online) platforms steeds vager worden en veel mensen het kaf nauwelijks nog van het koren kunnen scheiden, is er behoefte aan betrouwbaarheid en onafhankelijkheid.
Omdat AVROTROS een algemene omroep is, is haar berichtgeving nooit gekleurd. De omroepvereniging stimuleert het publiek om actief deel te nemen aan de samenleving en op een open en eerlijke manier visies te delen. AVROTROS is daardoor in staat om op een brede schaal de gevoelens uit de samenleving te signaleren en een heel breed publiek aan zich te binden. EenVandaag blijft voor AVROTROS het vlaggenschip op actualiteitengebied. Het programma is van maandag tot en met zaterdag op NPO 1 te zien, met gemiddeld 1,2 miljoen kijkers, en van maandag tot en met vrijdag via NPO Radio 1 te beluisteren. EenVandaag heeft een continu onlineaanbod. Via het EenVandaag Opiniepanel, dat ruim 50.000 leden telt, kan Nederland zijn stem laten horen. “Voor ons is het belangrijk dat heel Nederland zich in onze berichtgeving kan herkennen. Onze informatievoorziening is niet elitair, maar staat juist dicht bij het publiek”, aldus opiniepeiler-journalist Gijs Rademaker, gezicht van het EenVandaag Opiniepanel. “Zodoende is er ons veel aan gelegen dat de leden van het EenVandaag Opiniepanel een zo goed mogelijke afspiegeling vormen van alle lagen van de Nederlandse bevolking. En dat lukt goed. In 2019 hebben we het 15-jarig bestaan van het panel gevierd door panelleden uit te nodigen bij AVROTROS. Dat was zo’n succes, dat we dit jaarlijks gaan doen. Juist door het persoonlijke contact zijn we goed in staat om de vinger aan de pols te houden in de samenleving: we horen dagelijks wat op dat moment de levens van miljoenen mensen raakt.”
AVROTROS wil kwesties die de burger raken, in materieel en in immaterieel opzicht, in duidelijke taal voor het voetlicht brengen. Door nieuwsvoorziening zowel laagdrempelig als diepgravend te brengen, weet AVROTROS niet alleen het dagelijkse nieuws voor een brede doelgroep toegankelijk te maken, maar vooral ook het nieuws te duiden. Gijs Rademaker: “Soms komen er grote krachten vrij in de maatschappij, zoals de boerenprotesten of de lerarenstakingen. Wij vinden het onze plicht om daar niet alleen melding van te maken, maar om dit prachtige platform juist te gebruiken om de achterliggende gevoelens en emoties te duiden. Wij willen de maatschappelijke ontwikkelingen op een begrijpelijke manier terugbrengen tot de verhalen van de mensen die hierdoor zijn of worden geraakt.”