Innovatie

Van cloud tot datahub

Slimme oplossingen voor betere programma’s

Als publieke omroep ziet AVROTROS het als een belangrijke taak om in de voorhoede van de technische ontwikkelingen mee te lopen. Op die manier kan de omroep een voorbeeldfunctie vervullen en een venster zijn voor verbeelding en vooruitgang.

AVROTROS heeft aandacht voor vernieuwing en innovatie en maakt optimaal gebruik van nieuwe technologieën om haar programma’s zo breed mogelijk onder de aandacht te brengen. Zeker om de doelgroep jonger dan 35 jaar goed te kunnen bereiken, moeten omroepen verder kijken dan de traditionele kanalen, maar ook de oudere doelgroepen bewegen steeds sneller mee in de ontwikkelingen. Zodoende worden nieuwe programma’s zo veel mogelijk vanaf de start crossmediaal ingezet. Ook bestaande programma’s hebben op deze manier een verdiepingslaag gekregen.

In 2019 heeft AVROTROS de traditionele wijze waarop producten en programma’s zijn ontwikkeld volledig omgevormd naar een ‘cloudbased’-manier van ontwikkelen. Hiervoor zijn met name de clouddiensten en de managed services van Google ingezet. Deze bieden het ontwikkelteam meer flexibiliteit en mogelijkheden voor de toekomst. Daarnaast is deze manier van werken uitermate kostenefficiënt en publieksvriendelijk. Zo hebben een miljoen gebruikers van de Wie Is De Mol?-app een storingsvrije spelbeleving ervaren doordat AVROTROS gebruik heeft gemaakt van deze services.