Sociale cohesie

Het gevoel van ‘met z’n allen’

Samen sta je sterk

AVROTROS maakt programma’s voor iedereen op elke plek. Niet (meer) alleen op het scherm in de huiskamer of via de ether door een radiospeaker, maar ook op een festival, langs een gracht, op een plein of via een app. Juist in tijden dat mediabeleving door online mediagebruik een steeds individueler karakter lijkt te krijgen, gelooft AVROTROS in de groeiende behoefte aan sociale cohesie.

Zodoende focust AVROTROS op het crossmediaal gebruik van diverse platforms en podia, om met de programma’s en de daaruit voortvloeiende diensten en evenementen een saamhorigheidsgevoel te realiseren. Hierdoor hebben veel AVROTROS-programma’s een substantiële maatschappelijke impact. Radio en lineaire televisie zijn nog altijd maatschappelijke bindmiddelen. “Het is een oergevoel van de mens om ergens onderdeel van te willen zijn”, zegt Daniël Dekker, hoofd radio bij AVROTROS. “Wij proberen dan ook altijd om dat groepsgevoel te accentueren in de AVROTROS-radioprogramma’s. De presentator is in onze programma’s altijd een bindmiddel, nooit het leidend voorwerp van het programma. Je ziet dat dit werkt. Aan De Slag! is bijvoorbeeld met gemiddeld 500.000 luisteraars per dag het best beluisterde programma op de Nederlandse radio. Het was dan ook bij uitstek een programma waar koning Willem-Alexander in december 2019 op een heel natuurlijke manier in de uitzending kon komen tijdens zijn werkbezoek aan de publieke radio, waarbij hij onder meer ook Jorien op 3FM en Arbeidsvitaminen op NPO Radio 5 bezocht. We willen radio zo toegankelijk mogelijk maken. Dat ‘Wij zijn hier met z’n allen’-gevoel krijg je in programma’s van het Zondagochtend Concert op NPO Radio 4 tot Muziekcafé op NPO Radio 2.”